streda, 24. mája 2017

Modern Poetry na piatu



Moderná poézia je jeden z najrozšírenejších pojmov v literatúre, a z môjho pohľadu ide aj o najrozšírenejšie knižky vôbec. Avšak nato, že sú také rozšírené, známe a obľúbené, ich píšu autori a autorky, ktorých postihol dajaký problém a nemali sa s kým oň podeliť. Často sa v týchto moderných poéziách stretávame s tým, že boli pre daného autora/autorku jediným únikom a jediným spôsobom, ako zo seba zhodiť preťažké problémy, ktoré ich ťažili na srdci. Stoja však niektoré za to? V tomto článku vám predstavím päť takýchto kníh (myslím, že patria medzi tie známejšie) a niečo k ním skomentujem.



1. MILK AND HONEY od RUPI KAUR

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt milk and honeyToto básnické dielo, ak sa nemýlim, je jedno z najznámejších. Kniha je rozdelená do (myslím) štyroch častí, každá sa zaoberá jednou akousi "fázou" násilia.
Na pozadí bolesti, lásky, sklamania, túžby, straty a liečenia sa, nám Rupi Kaur prináša aj myšlienky na bežné, praobyčajné záležitosti.
Knihu som čítal v januári, takže si to nepamätám tak, akoby som to čítal práve včera. Musím však povedať, že Milk and Honey je zatiaľ najlepšia kniha z tohto súdka. Ono, aspoň ja mám taký pocit, že v týchto básňach a myšlienkach ide o emócie. A Milk and Honey ich vám dá presne toľko, koľko ich chcete, ba dvojnásobne viac. Z každej myšlienky je vidieť, že si to autorka nevymýšľa, a aj pri pár slov ma zasiahla tak hlboko, ako sa to len dá. Kniha je navyše doplnená krásnymi, no zato jednoduchými ilustráciami a neskutočne sa mi páčil nápad, že v tejto knihe je všetko napísané malými písmenami. Nič nie je podradené, ani nadradené. Už len dodám, že Rupi sledujem všade, kde sa to len dá, a klobúk dole pred touto ženou. Neskutočná umelkyňa, strašne milý a úžasný človek.Teším sa na jej ďalšie práce. Hodnotenie 5/5.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt all the things i never said
2. ALL THE THINGS I NEVER SAID od MAE KRELL

Znova ide o jednu takú známu, aspoň ja mám taký pocit, keďže som ju dosť často videl na youtube vo videách o odporúčaniach na "modern poetry". Ide o zbierku poézie, myšlienok a akoby akýchsi denníkových zápiskov/útržkov, ktoré napísalo 14 - ročné dievča. Aspoň tak som počul, čítal atď, priznávam, nejako som nemal potrebu hľadať, či je to naozaj pravda. Ako som napísal v "recenzií" na goodreads, niektoré myšlienky z tejto knihy boli fakt, naozaj krásne napísané. Hlavne teda sa mi páčila tá o tých hviezdach, to bolo vážne super. Na to, že túto zbierku spísala 14 -- ročná dievčina, je to super slušná práca. Lenže to nič nemení na mojom názore. Okrem jednej či dvoch myšlienok mi ostatok prišiel na jeden a ten istý spôsob. Pripomínali mi obrázky z tumblr a navyše som pri nich vôbec nič necítil. Začiatok mi prišiel chaotický, a potom také nijaké. Definitívne však odporúčam ľuďom, ktorí začínajú v anj čítať, alebo ľuďom, ktorí si chcú niečo prečítať, no nie sú čitateľmi. Hodnotenie 2,5/5


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the princess saves herself in this one3. THE PRINCESS SAVES HERSELF IN THIS ONE od AMANDA LOVELACE

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the princess saves herself in this oneOpäť zbierka básní o hneve, láske, strate, inšpirácií a nájdení vnútornej vlastnej sily, od autorky, ktorá to, nuž, v živote nemala práve najľahšie. Je delená do štyroch častí: the princess, the damsel, the queen and you. Je pravda, že z tých slov je "cítiť", čo autorka prežívala, ako sa cítila a že to všetko pochádza z jej pravdivého vnútra. Ak nemáte radi diela, ktoré sú príliš depresívne a je tam veľa sebaľútosti, táto zbierka pravdepodobne nie je pre vás - ja s tým však nemám až taký problém. Niektoré myšlienky ma vážne zasiahli, no o ostatku to povedať nemôžem. A pravdivo, ani neviem, čo si mám o tom myslieť. Keď som dočítal poslednú stránku, nevedel som, aký mám z toho pocit. Nebolo to zlé, no nebolo to ani nejaké dokonalé. Jednoducho stále neviem, a to som si hovoril, že keď začnem písať tento článok, už budem vedieť, čo si o tom myslím, to sa však nesplnilo. Mám z toho zmiešané pocity a tiež je pravda, že kniha ani príliš nespĺňa to, čo vám sľubuje názov a čo si pod ním predstavujete a očakávate. Hodnotenie 3/5


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt grief is the thing with feathers4. GRIEF IS THE THING WITH FEATHERS od MAX PORTER

Podivná poetry o dvoch mladých chlapcoch a otcovi, ktorým nečakane zomrela matka/manželka. Kniha je vyrozprávaná z pohľadov chlapcov, otca a vrany (alebo havrana), ktorá zohráva v diele dôležitú úlohu. Dielo je napísané autorom Maxom Porterom, ktorého štýl písania je čudesný, šialený, no zároveň krásny, poetický a lyrický, len sem-tam mi prišiel taký roztopašný, alebo ako to nazvať, viac než by bolo treba.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt grief is the thing with feathersPríbeh, ktorý opisuje je presne ten typ príbehu, ktorý vás zasiahne. Rýchlo, stručne a silne, bez zbytočných hlúpostí. Napriek tomu, že sa mi to veľmi páčilo, som mal veľký problém zo začiatkom. Keby kniha nebola krátka, možno by som to aj nedočítal (možno, neviem). Začiatok bol pre mňa nudný, nevedel som, čo je priorita tejto knihe, o čo autorovi ide a jednoducho som to nechápal. Potom sa príbeh rozbehol a nestačil som sa udivovať na tým, že tých pár desiatok strán je fakt dobrých. Podivné, prapodivné. To je všetko, čo od tejto knihy očakávajte. Určite si ju prečítajte, určite určite. Hodnotenie 3,5/5.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt words from a wanderer5. WORDS FROM A WANDERER od ALEXANDRA ELLE

Kratučká zbieročka znovu prináša a sľubuje okrem tých zvyčajných myšlienok a básní aj zápisky a akoby listy samého sebe. Hneď na začiatok poviem, že to nie je to najdokonalejšie dielo na svete, ale veľmi sa mi páčilo. Páčilo sa mi na tom to, že je to také jednoduché, svieže a svižné, a také jemné. Autorka nešla k vám nasilu, nešlo jej o to, niečo vo vás nasilu vzbudiť, ale chcela sa podeliť o svoje myšlienky a slová. Nie je to také vnucujúce, ako napríklad boli niektoré aj z tohto článku. Navyše kniha nie je taká melancholická a depresívna, je milá a zameriava sa na frázu not all who wander are lost. Myšlienky vás nezasiahnu, čo sa týka môjho názoru, no zahrejú vás pri srdci a urobia vám deň akýmsi milším a krajším. Ak by ste si chceli prečítať niečo rýchle, milé a nie príliš depresívne, úplne odporúčam. Hodnotenie 4/5



Čítali ste niektorú z týchto kníh? Čo naň hovoríte?
Aj vás pohltil tento "trend"? A aký máte naň názor?
Ste pre, alebo proti?


2 komentáre:

  1. Júúú, vďaka za tento článok, už dlhšie som chcela nejaké odporúčania na poéziu. Čítala som len Milk and honey, čo som si absolútne zamilovala a Princess, ktoré sa mi moc nepáčilo, lebo ako si aj ty spomínal, priveľa sebaľútosti. :D
    Tie posledné dve som ale pridala do to-read som zvedavá :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to ma potešilo :)) Tie dve posledné si určite prečítaj, stoja za to, aj keď nie sú najdokonalejšie :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý váš komentár a názor!